مشاوره پیاده سازی سیستم مدیریت HSE

سیستم مدیریت ایمنی بهداشت

در راستای استقرار سیستم های مدیریت یکپارچه در زمینه بهداشت شغلی، ایمنی و محیط زیست، از چند دهه قبل، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اقدام به تدوین استاندارد های تخصصی نمودند. استانداردهای مذکور که عمدتا با مخفف HSE-MS معرفی شده اند. چارچوب معینی را برای یک سیستم مدیریت یکپارچه مهیا می نمایند و دارای وجوه متمایزی با استاندارد های ISO 14001 و OHSAS 18001 هستند.

 

مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای محیط زیست یک ابزار مدیریتی برای کنترل و بهبود عملکرد بهداشت، محیط زیست در همه برنامه های توسعه و پروژه های صنعتی یا تشکیلات سازمانی است و باعث به صفر رساندن حوادث و آسیب های ناشی از کار از طریق کنترل یا حذف شرایط ناایمن و ارتقا سطح سلامت افراد از طریق اعمال راهکارهای کنترل مدیریتی، مهندسی و اجرایی در کلیه سطوح سازمان و همچنین صیانت از محیط زیست به عنوان سرمایه بشریت می گردد. استاندارد HSE نظام واحدی است که صنایع برای یکپارچه کردن و رسیدن به دید منطقی و فراگیر در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست برای مدیریت این بخش پیشنهاد نمودند. که به دلیل پیوستگی و در هم تنیدگی این مقوله‌ها نظامی واحد به نام استاندارد HSE تشکیل شد. در برخی صنایع "کنترل کیفیت" نیز به این مجموعه اضافه گردید به عبارتی ساده تر استاندارد HSE روندی مدیریتی برای پوشش دادن نقاط ضعف ایمنی و بهداشتی یک مجموعه صنعتی خواهد بود.

 

 

 

 

علاوه بر صنعت نفت استاندارد HSE در سایر سازمان هاو ارگان ها به خصوص آنهایی که ماهیت فعالیت های آنها شامل عملیات نصب و اجرا و راه اندازی است بسیار شناخته شده است و در سال های اخیر پیمانکاران شهرداری برای شرکت در مناقصات شهرداری ها ملزم به ارائه مستندات و گواهی استاندارد HSE می باشند.

HSE حرف اول كلمات Health (بهداشت)، Safety (ایمنی) و Environment (محیط زیست) است كه متولی و عهده دار كلیه مسائل مربوط به بهداشت كار، صنعتی و محیط، ایمنی و آتش نشانی و محیط زیست می باشد.

 

اقدامات کلی بهداشت محیط عبارتند از:

  1. شناسایی، ارزیابی و کنترل آلودگی های هوا، آب و فاضلاب و پسماندها
  2. تأمین آب و موادغذایی سالم با کمک بهداشت تغذیه

اقدامات کلی در جهت بهداشت تغذیه کارکنان از قبیل:

  1. شناسایی، ارزیابی و پیشگیری از آلودگی مواد غذایی بوسیله آب، خاک، هوا، گیاهان، حیوانات
  2. اطمینان از سلامت مواد غذایی کارکنان
  3. تنظیم برنامه تغذیه کارکنان با توجه به سلامت فرد و محیط های کاری آنها
  4. و …

 

 

 

 

اقدامات کلی بهداشت حرفه ای عبارتند از:

1. شناسایی، اندازه گیری، ارزیابی و کنترل ریسکهای بهداشتی (عوامل زیان آور محیط کار) شامل:

  • عوامل زیان آور فیزیکی
  • عوامل زیان آور شیمیایی
  • عوامل زیان آور بیولوژیکی
  • عوامل زیان آور ارگونومیکی
  • عوامل زیان آور مکانیکی

2. پیشگیری از وقوع بیماریهای ناشی از کار کارکنان و اطمینان از سلامت آنها و پایش سلامتی پرسنل در دوره های زمانبندی شده معین

3. پیشگیری از وقوع حوادث، آسیب ها و حفاظت کارکنان
اقدامات کلی  ایمنی و آتش نشانی عبارتند از:

  1. برگزاری كارگاه های آموزشی تخصصی آتش و اطفاء حریق و مانورهای واكنش در شرایط اضطراری جهت پرسنل انبارها و تاسیسات گاز مایع و جایگاه های عرضه
  2. نظارت بر حسن اجرای پروانه های كار سرد و گرم در سطح تاسیسات منطقه
  3. ساماندهی وضعیت البسه استحفاظی پیمانكاران و رانندگان نفتكش در سطح انبارها و تاسیسات منطقه

اقدامات کلی محیط زیست عبارتند از:

  1. رساندن سطح فضای سبز در تاسیسات به استانداردهای مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست
  2. جلوگیری از وروز پساب ها به محیط زیست و به حداقل رساندن ریخت و پاش و آلودگی ها.

اقدامات کلی در زمینه آموزش عبارتند از:

آموزش یكی از مهم ترین مسائل مرتبط با استقرار سیستم مدیریت HSE در سازمان است كه در این راستا كلاس های آموزشی به صورت مستمر در زمینه مسائل مختلف HSE جهت كلیه نفرات ستادی، عملیاتی در سطح تاسیسات و مجاری عرضه منطقه برگزار گردید.

 

خدمات ایده برتر پاسارگاد

گروه مشاوران ایده برتر پاسارگاد آمادگی طراحی، پیاده سازی، اصلاح، بهبود و بازنگری سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست را در جهت افزایش بهره‌وری سازمانی، ایجاد خلاقیت و نوآوری، دستیابی به کیفیتی بیشتر از حد مطلوب، شناسایی و حل موانع و مشکلات، افزایش تمرکز بروی مشتری، کاهش تعدد تغییرات نامناسب در روندها و فرآیندها و … دارد.
هر یک از مشاوران ما ضمن بکارگیری دانش و تجربه خود در پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت حرفه ای و محیط زیست در جهت تعالی سازمان شما تلاش می نمایند.
در راه مشاوره پیاده سازی سیستم مدیریت HSE مشاوران ما سعی بر این دارند که با رویکردی نوین زمینه را برای توسعه استانداردهای شغلی، طراحی سیستم های مدیریت متناسب با شرایط کسب و کار، ارزیابی سیستم های مدیریت و از همه مهمتر تحت کنترل داشتن سیستم ها پس از اجرا در طول مدت معین به منظور اطمینان از اثربخشی آنها فرآهم نمایند.

سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست, پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست, استقرار hse, مشاوره hse, پیاده سازی hse, پیاده سازی سیستم ایمنی, پیاده سازی سیستم بهداشت حرفه ای, مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست, مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای, مشاوره استقرار سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای