بازاریابی چیست؟ مفاهیم اساسی

 

 

از بازاریابی تعاریف مختلفی شده است. تعریفی که به بهترین نحو هدف ما را تأمین می کند به شرح زیر است؛

  •    بازاریابی یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن، افراد و گروه ها، نیاز ها و خواسته های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا های مفید و با ارزش با دیگران، تأمین می کنند.

این تعریف از بازاریابی بر مفاهیم اساسی زیر تأکید دارد:
نیاز ها، خواسته ها و تقاضا ها؛ کالا ها ( محصولات، خدمات، ایده ها )؛ فایده هزینه و رضایتمندی؛ مبادله و معاملات؛ روابط و شبکه ها؛ بازار ها؛ و بازاریابان و مشتریان.

 

مارکتینگ

 

نیاز، خواسته، تقاضا
بازاریابی با نیاز ها و خواسته های بشر آغاز می شود. مردمان برای بقای خود به غذا، هوا، آب، پوشاک و پناهگاه نیاز دارند. علاوه بر این مردم به سرگرمی، آموزش و سایر خدمات هم نیازمندند. آن ها برای محصولات با نام های تجاری مختلف و گونه های خاص آن رجحان زیادی قائل می شوند.
نیاز ها و خواسته های امروز مردم واقعا حیرت آور و گیج کننده است. میان نیاز، خواسته و تقاضا تفاوت هایی وجود دارد و این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک نیاز انسانی، عدم دسترسی به یک رضایتمندی اساسی است. خواسته ها، میل و علاقه به اقلام خاصی هستند که بر طرف کننده نیاز است. 
خواسته های بشر توسط نیروی اجتماعی و نهاد های فرهنگی در حال تغییر و تحول است. تقاضا، همان خواستار شدن بعضی از محصولات خاص است که با نوعی توانایی و تماس برای خرید همراه شده باشد. خواسته ها زمانی به تقاضا تبدیل می شوند که با قدرت خرید همراه شوند. 
تفاوت ها گاه موجب طرح انتقاداتی می شود. انتقاداتی مبنی بر این که « بازاریابان مردم را مجبور به خرید اقلامی می کنند که به آن ها نیاز ندارند». بازاریابان موجد نیاز نیستند. نیاز ها قبل از بازاریابان وجود داشته اند. بازاریابان نیز همچون دیگر تأثیر گذاران اجتماعی، روی خواسته ها تأثیر می گذارند. اگر چه ممکن است بازاریابان با این طرز تفکر که یک دستگاه اتومبیل مرسدس بنز نیاز فرد برای شأن و منزلت اجتماعی را تأمین می کند، اما آن ها موجد خود این نیاز اجتماعی نیستند. بازاریابان با متناسب کردن، جذاب کردن، قابل تحمل کردن خرید و همچنین سهولت دسترسی برای مصرف کنندگان هدف، بر تقاضای آن ها تأثیر می گذارد.

کالا ها ( محصولات، خدمات و ایده ها )

مردم نیاز ها و خواسته های خود را با استفاده از کالا ها تأمین می کنند. کالا هر چیزی است که بتوان برای تأمین یک نیاز یا خواسته عرضه کرد. گاه می توان به جای واژه کالا، از واژه دیگری همچون موضوع عرضه یاغ راه حل نیز استفاده کرد. یک کالا یا موضوع عرضه از سه جزء تشکیل می شود: محصول فیزیکی، خدمت و ایده. برای مثال، عرضه کننده محصول فیزیکی ( همبرگر، نوشابه )، خدمات ( خرید مواد اولیه، پخت و تدارکات ) و ایده ( در وقت من صرفه جویی می شود ) است.

فایده، هزینه و رضایتمندی

 

فایده برآورد مصرف کننده از استعداد و توانایی کلی محصول، برای تأمین نیاز است. از آن جا که هر محصولی مستلزم هزینه ای است، دی رز فایده را چنین تعریف می کند؛ « تأمین نیاز های مشتری، همراه با رضامندی، که با حداقل هزینه ممکن، از بدست آوردن، مالکیت و استفاده بدست می آید ».

 

مارکتینگ

 

مبادله و معاملات

مردم برای بدست آوردن کالا های مورد نیاز خود چهار شیوه متفاوت در اختیار دارند. اولین شیوه این است که خود به تولید کالای مورد نیاز مبادرت کنند. روش دوم اجبار است. سومین شیوه تکدی است. چهارمین روش مبادله است. بازاریابی زمانی که مردم برای تأمین نیاز های خود تصمیم به مبادله می گیرند، وارد عمل می شود. مبادله عبارت است از دریافت چیزی مطلوب از دیگری در مقابل پرداخت ما به ازای آن.
بازاریابان برای انجام مبادلات مؤفق، انتظارات هر طرف را در قبال آنچه از معامله بدست می آورد، در مقابل آنچه از دست می دهد، بررسی و تجزیه و تحلیل می کند. وضعیت مبادلات ساده را می توان با نشان دادن دو طرف بازیگر همراه با جریان خواسته ها و کالا هایی که بین آن ها رد و بدل می شود ارائه کرد. به مبادله باید به عنوان یک فرآیند، و نه یک رویداد نگریست.

روابط و شبکه ها

بازاریابی معامله خود بخشی از ایده بزرگتری به نام بازاریابی رابطه است. بازاریابی رابطه، ایجاد رابطه رضایت بخش بلند مدت با طرف های اصلی شرکت به منظور حفظ رجحان و تداوم فعالیت اقتصادی آن ها با شرکت است. این طرف های اصلی همانا مشتریان، عرضه کنندگان مواد اولیه و اقلام مصرفی و توزیع کنندگان محصولات شرکت هستند. بازاریابان هوشیار برای ایجاد رابطه ای  بلند مدت و اطمینان بخش با مشتریان، توزیع کنندگان، واسطه ها و عرضه کنندگان ارزشمند، از خود تلاش بسیار به خرج می دهند.
شبکه بازاریابی متشکل از شرکت و تمام مشتریان، کارکنان، عرضه کنندگان، توزیع کنندگان، خرده فروشان، دفاتر تبلیغاتی، دانشگاهیان و سایر افرادی است که شرکت با آن ها روابط اقتصادی سود آور متقابلی ایجاد کرده است. امروزه دیگر رقابت بین شرکت ها نیست؛ بلکه به صورت فزاینده ای میان همین شبکه ها صورت می گیرد و در نهایت هم آن شرکتی گوی ثبقت را خواهد ربود که شبکه بهتری تدارک دیده باشد.  

 

بازار

مدیریت بازاریابی

جهت یابی شرکت

مفهوم تولید

مفهوم کالا

مفهوم فروشندگی

مفهوم بازاریابی

مفهوم بازاریابی اجتماعی

پذیرش سریع مدیریت اجتماعی

 

جهت بهره مندی از خدمات ما لطفاً فرم ذیل را تکمیل فرمایید؛

لطفا صبر کنید