بازاریابی در اینستاگرام یا فیسبوک؟ کدام بهتر است؟

وقتی که در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی صحبت می کنیم فیس بوک با فاصله ی زیادی بزرگ تر از بقیه است. فیس بوک با اختلافی چشمگیر در رده ی اول تعداد کاربران در میان دیگر شبکه های اجتماعی قرار دارد و آزمون زمان را هم پشت سر گذاشته است. این شبکه ی اجتماعی نحوه ی نگاه ما به شبکه های اجتماعی را شکل داد و بازتعریف کرد. 

خب، پس از این همه تعریف و تمجید از فیس بوک، باید بگوییم که کودکی هم به تازگی قد کشیده و خودنمایی می کند. این کودک چیزی نیست جز اینستاگرام. با 6 سال سن، اینستاگرام نسبتا جوان به حساب می آید. اما مهم این است که اینستاگرام در زمان مناسبی ظهور کرد: در دوره ای که تلفن های همراه هوشمند بر فضای مجازی چیره شده اند. به نسبت رایانه های شخصی،کاربران زمان بسیار بیشتری را با گوشی هایشان در اینترنت می گذرانند. اینستاگرام که از ابتدا خود را به عنوان یک اپ موبایلی مطرح کرده، توانست از این فرصت استفاده کند. همان طور که فیس بوک  جهان بازاریابی مجازی را متحول کرد، اینستاگرام هم با تمرکز روی کاربران موبایل و تصاویر، در حال دگرگون کردن بازاریابی در شبکه های اجتماعی است.

هم فیس بوک و هم اینستاگرام سایت هایی بسیار قوی هستند و فرصت های خوبی برای بازاریابی در اختیار برند شما قرار می دهند. در این موضوع هیچ شکی نیست. و هر دو ارتباط تنگاتنگی دارند چرا که فیس بوک مالک اینستاگرام است. با وجود همه ی این موارد، این دو شبکه ی اجتماعی با هم متفاوت اند و نحوه ی برخورد ما با آن ها نیز باید با هم فرق داشته باشد.

شما نمی توانید همواره استراتژی های یکسانی را برای بازاریابی فیس بوک و اینستاگرام به کار ببرید. در این مقاله ما به تفاوت های این دو پلت فرم نگاهی خواهیم انداخت، تا شما بتوانید تصمیم بگیرید که تمرکز برندتان را روی کدام یک از آن ها بگذارید.

آمار و ارقام

از آن جایی که فیس بوک خیلی از اینستاگرام قدیمی تر است، مطمئنا از لحاظ تعداد کاربران و محبوبیت نسبت به اینستاگرام برتری دارد. با این حال رشد اینستاگرام بسیار سریع بوده است و مسیر درستی را هم پیموده است. خب بیایید نگاهی به اعداد بیندازیم.

 

فیس بوک

1.4 میلیارد کاربر فعال در ماه

655 میلیون کاربر فعال که از طریق گوشی موبایل وارد فیس بوک می شوند.

65% ویدیوهای فیس بوک در گوشی های تلفن همراه هوشمند نمایش داده می شوند.

40 میلیون شرکت کوچک در فیس بوک صفحه دارند.

 

اینستاگرام

 

500 میلیون کاربر فعال در ماه

125 میلیون کاربر فعال در روز

20% استفاده کنندگان از اینترنت از اینستاگرام استفاده می کنند.

27% از جمعیت کشور آمریکا از اینستاگرام استفاده می کنند.

47% از کل کاربران اینستاگرام از طریق موبایلشان و 53% از همه ی کاربران از طریق تبلت به اینستاگرام متصل می شوند.

همان طور که می بینید ارقام مربوط به فیس بوک خیره کننده هستند اما آمارهای اینستاگرام هم قابل توجه است به ویژه در بخش میزان تعامل کاربران. اینستاگرام خود را به عنوان شبکه ای مطرح کرده که بر اساس تعامل کاربران با عکسها و ویدیوهای برندها زنده است. با این حال اعداد و ارقام همیشه تمام داستان نیست. بگذارید یک مقدار عمیق تر شویم.

 

مخاطبان فیس بوک در برابر مخاطبان اینستاگرام

این یکی از عوامل تعیین کننده ای است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید روی کدام شبکه ی اجتماعی تمرکز کنید. یکی از تفاوت های اصلی که در این جا می توان به آن اشاره کرد این است که کاربران اینستاگرام بیشتر جوانان هستند. نسل پیرتر خیلی در این اپ فعال نیست. اکثریت کاربران اینستاگرام را افراد زیر سی سال تشکیل می دهند و بسیاری از آن ها نوجوان هستند. این امر برای شرکت هایی خوب است که هدفشان جامعه ی سنی جوان تر است.  در فاصله ی بین بهار و پاییز 2014 میزان استفاده ی نوجوانان از فیس بوک از 72% به 45% افت کرد. همین مطالعه نشان داد که 38% نوجوانان گفته اند که اینستاگرام برای بازاریابی بهتر است. در مقابل تنها 21% از نوجوانان این نظر را در مورد فیس بوک داشتند.

 

بنابراین اگرجامعه ی هدفتان جوانان و نوجوانان هستند اینستاگرام را انتخاب کنید. شاید تعداد کاربران اینستاگرام کمتر از فیس بوک باشد اما با تبلیغ در اینستاگرام دقیقا به جامعه ی هدف مورد نظرتان،یعنی جوانان و نوجوانان، دسترسی پیدا می کنید. همچنین اگر به دنبال این هستید که مخاطبان با پست های شما تعامل بیشتری داشته باشند آن ها را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید. به یاد داشته باشید که همواره تعداد بالای مخاطبان همه چیز نیست. پس ابتدا هدف بازاریابی خود را مشخص کنید و سپس تصمیم بگیرید که می خواهید روی کدام شبکه ی اجتماعی تمرکز کنید.

چنانچه برای تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، با کارشناسان ایده برتر پاسارگاد تماس بگیرید.