بازاریابی آنلاین بایدها و نبایدها

بازاریابی آنلاین و به عبارت دیگر دیجیتال مارکتینگ امروزه با استفاده از فضای مجازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بعضی از بازاریابان به تازگی کار خود را شروع کرده‌اند درحالی‌که برخی چند دهه تجربه دارند. عده‌ای از آنها دارای اعضای قوی و شرکت‌های چندملیتی هستند در صورتی که کارآفرینان دیگر سعی می‌کنند کارها را با کمی تحقیق و تلاش فراوان انجام دهند. گروهی از بازاریابان اخلاق تهاجمی دارند و عده‌ای منفعل هستند.

 

بعضی، بازاریابی را نوعی سرمایه‌گذاری قلمداد می‌کنند و دسته دیگر آن را صرفا هزینه می‌دانند. اکثر بازاریابان می‌دانند که چه نوع بازاریابی در میان این گروه از افراد مختلف، احتمال موفقیت بیشتر دارد. اما هر گروهی می‌تواند موفق باشد. مهم نیست که چه سابقه‌ای، بودجه‌ای، رهنمود یا رویکردی دارید موفقیت تنها از راه برنامه‌ریزی و انجام استراتژی بازاریابی سودآور امکان‌پذیر است. با این حال، در بین تمام بازاریابان اینترنتی موفق، وجوه مشترکی وجود دارد- اگر می‌خواهید تلاش‌هایتان موثر واقع شود و بی نتیجه نماند رعایت برخی از اصول غیرقابل اجتناب است. به‌عنوان مثال، در این مقاله به مواردی اشاره شده که تمام متخصصان بازاریابی آنلاین از هر سطح و با هر سابقه‌ای، حاضر به انجام دادن این پنج مورد نیستند.

 

1- نداشتن اطلاعات
نداشتن اطلاعات تقریبا بعید و غیرممکن به نظر می‌رسد. هنوز بازاریابان آن لاین موفق می‌کوشند تا هر گونه اطلاعات ممکن را جمع آوری کرده و پیش از شروع هر اقدامی، تمام سیستم‌های خود را دوباره کنترل می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که تا حد امکان همه جوانب را، شامل حجم‌های ترافیکی، رفتارها و حتی سنجش‌های کیفی، مانند یک حسگر حرارتی مورد بررسی قرار داده‌اند و در انتها این اطلاعات را مطالعه و تحلیل می‌کنند. کسب اطلاعات، فرآیند فشرده‌ای است به‌ویژه با ظرفیت‌های سیستم‌های مدرن جمع‌آوری اطلاعات اما اگر دقیقا می‌خواهید درباره مهم‌ترین حقایق، اطلاعات داشته باشید و بدانید دقیقا چه اتفاقی می‌افتد، این کار لازم است. در غیر این صورت، به سمت اطلاعاتی کشیده می‌شوید که به‌طور غریزی فکر می‌کنید مهمترین اطلاعات هستند و بار دیگر تعصب غریزی شما به این اطلاعات مهر تایید می‌زند.

 

kol1

 

2- عدم تغییر در کارها
برای لحظه‌ای فراموش کنید که خط مشی بازاریابی آن لاین به‌طور مداوم در حال تغییر است و شما در یک محیط بازاریابی راکد قرار گرفته‌اید، حتی در این محیط هم تغییر مبارزه به‌طور منظم یک استراتژی مناسب به نظر می‌رسد. هیچ چیزی مانند یک مبارزه کامل و بی‌عیب و نقص وجود ندارد بنابراین هر اندازه بیشتر درباره کار در حال پیشرفت بدانید بیشتر می‌توانید آن را تنظیم کرده و به ایده‌آل‌های خود به آرامی نزدیک شوید.


3- اعتماد به احساسات خود به هنگام تصمیم‌گیری‌ها
ایجاد فرضیات و تکیه به غرایز خود به‌عنوان بازاریاب وسوسه‌انگیز است به‌ویژه که سال‌ها در وادی بازاریابی فعال بوده باشید. برای مثال، زمانی که شروع به انجام فعالیت بازاریابی می‌کنید احتمالا در مورد مخاطبان خود تنها فرضیات بی اساسی دارید مانند اینکه فرض می‌کنید یک موضوع خاص در بین رده سنی 18 تا 25 سال محبوب است. غرایز شما ممکن است واقعیت داشته باشد اما زمانی که صحبت از بازاریابی آنلاین می‌شود اگر دچار اشتباه شوید خیلی سریع شکست مالی می‌خورید و سرمایه خود را از دست می‌دهید. هنگامی که احساسات اولیه، مهر تاییدی بر همه برداشت‌های ابتدایی بزند مشکل کمی پیچیده‌تر می‌شود، زیرا تعصب ذاتی، شما را به این باور می‌رساند که همیشه راه درست را در پیش گرفته‌اید. فرض کنید شرایط با آنچه که در ابتدا برداشت می‌کردید متفاوت یا حتی متناقض شود و در محیطی قرار بگیرید که به تعداد افراد برداشت‌های متفاوتی از یک موضوع واحد شود، آیا باز هم حق با شماست؟ بنابراین به جای خطر کردن روی آنچه که فکر می‌کنید درست است، با تحقیقات بازاریابی به حقایق دست بیابید. بر اساس تحقیقات عینی و نه بر اساس احساسات تصمیم‌گیری کنید.

 

online-marketing-banner-655x233

4- عقب‌ماندگی
صنعت بازاریابی آن لاین به سرعت در حال تغییر است و استفاده از بهترین شیوه‌های کاربردی متعلق به چند سال گذشته در حال حاضر می‌تواند برای هرگونه فعالیتی بسیار مخرب باشد. آیا می‌توانید یک استراتژی محتوا مدرن را تصور و اجرا کنید که از کلمات کلیدی به‌صورت مکرر و پشت سر هم استفاده می‌کند و در ضمن از هیچ حضور اجتماعی و سایتی که قابلیت دسترسی به آن با استفاده از تلفن همراه میسر نیست، بهره ببرید؟ بازاریابان آن لاین موفق مطابق زمان پیشرفت می‌کنند و همیشه سعی دارند تا در چند زمینه از بازاریابی، همگام با آخرین تحولات روز باشند و از فناوری‌های جدید عقب نمانند.


5- وابستگی فقط به یک شبکه
تعداد زیادی از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، دوست دارند صرفا با شبکه‌هایی که می‌شناسند ارتباط داشته باشند و همکاری کنند. برای مثال در برخی موارد، آنها یک استراتژی مانند تبلیغات در فیس‌بوک را امتحان کردند که به نفع شرکت‌شان بوده بنابراین در حال حاضر صرفا تمام سرمایه خود را در یک شبکه سرمایه‌گذاری می‌کنند و هرگز حتی به فکر امتحان کردن شبکه دیگری نیستند. دستیابی به موفقیت حتی با استفاده از تمام انرژی خود از این طریق، به چند دلیل غیرممکن به نظر می‌رسد. اول، اگر کار شبکه مورد نظر به هر دلیلی متوقف شود کسب‌وکار شما به‌دلیل وابستگی به آن، در معرض خطر قرار می‌گیرد و میزان قابل‌توجهی از فروش و درآمد خود را از دست می‌دهید. دوم، اکثر شبکه‌های بازاریابی آن لاین مدرن، از یکدیگر حمایت می‌کنند بنابراین مجموعه تلاش‌های گروهی همیشه بیشتر از تلاش‌های انفرادی است. برای مثال SEO‌، بازاریابی محتوا و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تماما نتایج یکدیگر را تکمیل کرده و افزایش می‌دهند بنابراین اگر تنها روی یکی از این استراتژی‌ها تمرکز کنید مزایای بالقوه زیادی را از دست خواهید داد. علاوه‌بر این، بازاریابی آن لاین بسیار متغیر است و تغییرات به‌طور مداوم در آن اتفاق می‌افتد بنابراین اگر بیش از حد در استراتژی که مانع پیشرفت و یا اثربخشی شما باشد، سرمایه‌گذاری کنید در انتها نه تنها به نتیجه مطلوب نمی‌رسید بلکه هزینه زیادی هم در این مسیر متحمل می‌شوید.

 

 

بازاریابی آنلاین, بازاریابی, بازاریابی و فروش, مشاوره بازاریابی, مشاوره بازاریابی و فروش, مشاوره فروش, مشاوره تبلیغات, مشاوره بازاریابی و تبلیغات, راهکارهای آنلاین مارکتینگ, مشاوره online marketing, مشاوره marketing, مشاوره برندینگ, برندینگ