پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت

مهمترین دلایل اخذ ایزو 9001 برای سازمان ها:

 

  • افزایش شانس برنده شدن سازمان در مناقصه دولتی

از سال های قبل، سیستم مدیریت کیفیت ایزو و سایر سیستم های مدیریتی در مناقصات سازمان های دولتی و بزرگ تصریح شده است.
اخذ ایزو 9001 منجربه بهبود کیفیت سازمان می گردد. با درخواست ایزو 9001 از پیمانکاران بخش دولتی می تواند بدون اتلاف وقت، اعتبار سازمان را بررسی نماید.
بسیاری از مشتریان به ما گفتند که بدون اخذ ایزو 9001 و استانداردهای مدیریتی، به سادگی موفق به برنده شدن در مناقصه نخواهند شد.

 

  • افزایش شانس برنده شدن در قرارداد های بخش خصوصی

نه تنها بخش دولتی بلکه بخش خصوصی نیز به اهمیت ایزو 9001 و ایجاد الزامات برای پیمانکاران اعتقاد دارد. بکارگیری الزامات استاندارد های ایزو در سرتاسر زنجیره تامین منجر به افزایش سطح کیفیت می گردد.

 

  • کمک به سازمان ها برای برآورده سازی الزامات قانونی و مقررات

با توجه به صنعت شما، شما باید الزامات قانونی و مقررات مربوط به محصولات و خدمات خود را رعایت نمایید و پیاده سازی ایزو 9001 به شما در دستیابی به قوانین جاری کمک می نماید.
در صورتی که سازمانی محصول یا خدماتی را ارائه می نماید که الزامات قانونی برای آن توسط مراجع ذیصلاح تعیین شده است جهت اخذ ایزو 9001، باید الزامات قانونی تعیین شده توسط سازمان رعایت گردد.

 

%d8%a7%db%8c%d8%b2%d9%88

 

 

  • کاهش حق بیمه

پیاده سازی استاندارد های مدیریتی بخصوص سیستم مدیریت HSE یا ایمنی بهداشت شغلی، منجر به و برآورده سازی الزامات قانونی مرتبط با استاندارد، کاهش خطرات ناشی از فعالیت ها و محصولات می گردد بدین منظور برخی از شرکت های بیمه ای در صورتی که سازمان شما سیستم مدیریتی داشته باشد مبلغ بیمه (شامل بیمه کارخانه، انبارها، محصولات و…) را کاهش می دهد.

 

  • بهبود رضایت مشتری

یکی از جنبه های ایزو 9001، تمرکز بر مشتریان و رضایتمندی مشتریان می باشد. ممیزی خارجی شرکت گواهی دهنده ایزو، تاییدیه مستقلی از سیستم مدیریت کیفیت ایزو و نشان دهنده تعهد به کیفیت، خدمت به مشتری و بهبود مستمر می باشد.

 

  • بهبود کارایی عملیاتی

بمنظور بهبود کارایی، باید روش های اجرایی مدون برای سیستم مدیریتی کیفیت ایزو 9001 تعریف گردد در صورت بروز مشکل با داشتن روش ها، مشکل شناسایی شده و اقدام اصلاحی انجام گردد. گذشت زمان منجر به کاهش احتمال وقوع اشتباهاتی که قبلا رخ داده می گردد.

 

  • کاهش خطاها

کارایی بیشتر به معنی خطاهای کمتر، کاهش دوباره کاری می باشد اخذ ایزو 9001، منجر به کنترل بهتر فرآیند و جریان، بهبود مستندسازی فرآیند ها و افزایش آگاهی کارکنان در خصوص کیفیت می گردد.

 

%d8%a7%db%8c%d8%b2%d9%88-9001

 

  • افزایش حاشیه سود

اخذ ایزو 9001 با بهبود فرآیندهای مدیریت منجر به برنده شدن در قراردادها می گردد. در صورتی که ایزو 9001 بصورت اثربخش در سازمان شما استقرار یابد. کاهش هزینه ها و بهبود حاشیه سود را در طولانی مدت در پی خواهد داشت.

 

  • افزایش انگیزه کارکنان

اخذ ایزو 9001، برای کارکنان افتخار آمیز می باشد. افزایش آگاهی کارکنان در خصوص مسائل کیفی و اخذ ایزو منجر به ایجاد امنیت بیشتری در مسئولیت شغلی، رضایتمندی شغلی و انگیزش کارکنان می گردد.

 

  • ترویج بهبود مستمر

بهبود مستمر بند اصلی در تمامی استاندارد های ایزو می باشد بهبود مستمر منجر به پیشرفت مستمر سالیانه سازمان شما می گردد.
بهبود مستمر فرآیند های سازمان با رویکرد فرآیندی مشخص شده توسط استاندارد ایزو 9001 محقق می گردد.

 


متاسفانه بسیاری از سازمان هایی که ایزو 9001 را استقرار نموده اند بدلایل زیر از مزایای واقعی اخذ ایزو 9001 بهره مند نمی باشند و فقط یک برگ گواهینامه ایزو دریافت نموده اند.

عدم انتخاب مناسب مشاور ایزو

عدم تعهد مدیریت ارشد:

– نداشتن هدف و برنامه جهت پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت
– نگاه تبلیغاتی از اخذ ایزو و صرفا استفاده از لوگو
– عدم وجود ذهن سیستماتیک در سازمان به منظور ایجاد،برقراری،نگه داری و بهبود سیستم های مدیریتی

طراحی نامناسب سیستم مدیریت کیفیت توسط مشاوران

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت, سیستم مدیریت کیفیت, استقرار سیستم مدیریت کیفیت, سیستم مدیریت کیفیت efqm, پیاده سازی efqm, استقرار efqm, مشاوره استقرار efqm, مشاوره پیاده سازی efqm, نحوه استقرار