چک لیست انتخاب آژانس تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک

در زمان انتخاب شرکت‌های تبلیغاتی یا بازاریابی عوامل زیادی برای لحاظ کردن وجود دارند. انتخاب درست و از روی آگاهی می‌تواند منجر به موفقیت‌های بسیار زیادی شود، درحالی‌که داشتن یک انتخاب اشتباه ممکن است به بحران‌های بزرگ یا حداقل از دست رفتن بودجه بازاریابی شما شود. بنابراین انتخاب یک شریک/شرکت مناسب برای فعالیت‌های طراحی، تبلیغاتی و بازاریابی برای کمک به رشد کسب‌وکارهای کوچک از اهمیتی حیاتی برخوردار است. در ادامه به برخی از این فاکتورهای حیاتی و مهم اشاره می‌کنیم:
 
قیمت/بودجه


مطمئناً شرکت‌های تبلیغاتی و بازاریابی کوچک دارای هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر هستند و اغلب در ازاء کار کردن با آن‌ها قادر به دریافت سود بیشتری نسبت به هزینه‌های انجام‌شده دارید. پس زمانی که بودجه و ارزش دریافتی یکی از نگرانی‌های شما است، انتخاب یک شرکت کوچک به‌مراتب انتخابی عاقلانه به نظر می‌رسد. اما قیمت هرگز نباید تنها معیار انتخاب شما باشد.

در عمل با چه کسی مشغول کار می‌شوید؟
زمانی که با یک شرکت بزرگ مشغول همکاری می‌شوید، مسئول تماس و ارتباط شما با این مجموعه احتمالاً یک فرد یا مدیر اجرایی است. این فرد تمامی نظرات و خواسته‌های شمارا در قالب ورودی دریافت می‌کند و پس از فیلتر کردن، آن‌ها را به مدیر هنری یا خلاقیت ارائه می‌کند که تفسیر از آن داده‌ها و ورودی را به تیم اجرایی انتقال می‌دهد. اما برای مدیران کسب‌وکارهای کوچک و آن دسته از رهبران استارت آپ ها، این فرایند قدری خسته‌کننده به نظر می‌آید، چراکه آن‌ها عموماً به ارتباط و تعامل مستقیم عادت دارند. یا حتی بدتر از این ممکن است این شرکت‌ها، مشتریان کوچک‌تر را با پیشنهادهای جالب و اغواکننده جذب کنند، اما در مرحله بعدی آن را تیم‌های کوچک یا حتی تیم برون‌سازمانی برون‌سپاری کنند.
اما در شرکت‌های کوچک‌تر طراحی و بازاریابی این فرایند درواقع به‌طور عکس صورت می‌پذیرد و مشتری هرچند کوچک به‌طور مستقیم با افراد اجرایی، مدیر هنری یا خود طراحان ارتباط و تعامل دارند. این کار خود به‌شدت موجب کاهش هزینه‌ها از بابت تغییرات لازم در طراحی‌ها می‌شود، چراکه تا حد بسیار زیادی از کج‌فهمی در فرایند ارتباط دو مدیر و مسئول و تصمیم گیر کاسته می‌شود.
 
ماهی بزرگ، حوض کوچک


همیشه یک مشتری بزرگ بودن برای یک شرکت کوچک دارای مزیت‌های بسیار زیادی است. مثلاً توجه و خدمات بیشتر و بهتری را از آن‌ها دریافت می‌کنید. برعکس اگر به‌عنوان یک مشتری  کوچک برای یک شرکت بزرگ جلوه کنید، باوجوداینکه هزینه‌های زیادی را متقبل می‌شوید، ولی درنهایت ممکن است تنها چیز اندکی نصیب شما شود. پس حتماً توجه داشته باشید که شریک بازاریابی شما توجه و خدمات لازم و کافی که به آن نیاز دارید و لیاقت آن رادارید، در اختیار شما قرار دهد و البته تمایل به ارائه آن را هم داشته باشد.

تجربه، دانش و تمایل به کمک کردن


برخی از مالکین کسب‌وکارهای کوچک یا استارت آپ ها تجربه‌ای درزمینهٔ بازاریابی یا تبلیغات ندارند. بنابراین زمانی که یک شرکت بازاریابی یا تبلیغاتی را انتخاب می‌کنند، نیاز به توجه و راهنمایی بسیار بیشتری نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر دارند. پس همین ترتیب باید انتظار دریافت توجه و همراهی بیشتری از طرف شرکت انتخاب شما با شما برای تدوین استراتژی مناسب و بلندمدت برای شما می‌رود، درحالی‌که شرکت‌های بزرگ برای هر یک از این موارد هزینه را از شما طلب کرده و البته برای اجرای هر یک نیز هزینه‌ای را از شما طلب می‌کنند.
ازآنجایی‌که به دلیل کم بودن تعداد کارکنان این شرکت‌ها، شما با افراد اصلی و کلیدی در این شرکت ارتباط برقرار کرده و فعالیت خود را پیش می‌برید، موفقیت شما به موفقیت آن‌ها بستگی داشته و عکس این رابطه هم صادق است و این موضوع به‌راحتی می‌تواند به کسب تجربه‌های خوب و مفید برای شما و آن‌ها منجر شود.
 
نیازهای خود را با خدمات آن‌ها هماهنگ و منطبق کنید


در زمان انتخاب یک شرکت برای دریافت خدمات تبلیغاتی و بازاریابی حتماً توجه داشته باشید که آن‌ها قادر به برآوردن نیازهای شما باشند. این نکته ارتباط بسیار زیادی به استراتژی موردنظر آن‌ها دارد، اینکه آیا مثلاً تمایلی به وارد شدن به عرصه چاپ هم دارند؟ آیا مسئولیت‌های بسته‌بندی را هم می‌پذیرند؟
البته به یاد داشته باشید که آن‌ها هم مثل شما کوچک هستند و همواره باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که هزینه‌های آن‌ها کم و کوچک باشد. اما باید شبکه‌ای از ارتباطات گسترده را در اختیار داشته باشند تا در مواقع موردنیاز از این ارتباطات برای برآوردن نیازهای شما استفاده کنند و نیز قدرت مدیریت فرایندهای مرتبط با برآوردن نیازهای این‌چنینی شمارا در اختیار داشته باشند.
 
خصوصیات شخصی


ازآنجایی‌که عموماً شما باید (بهتر است که این‌طور باشد) با شرکت موردنظری که انتخاب می‌کنید برای مدتی طولانی همکاری داشته باشید، حتماً توجه داشته باشید که خصوصیات اخلاقی و شخصیتی شرکت موردنظر و تیم اجرایی آن‌ها با یکدیگر هماهنگ بوده و انتظارات شمارا برآورده می‌کند. به یاد داشته باشید که همواره کار کردن با تیم یا افرادی که رابطه خوبی با آن‌ها دارید، آسان‌تر و البته اثربخش‌تر است. البته همیشه شرایط کار کردن بر وفق نظر شما نبوده و نیست، اما اینکه در بخش اعظم این بازه زمانی باهم در توافق خوبی قرار داشته باشید، بسیار اهمیت دارد.


 
انتخاب درست و آگاهانه


انتخاب یک شرکت تبلیغاتی یا بازاریابی مناسب شاید در نگاه اول سخت به نظر برسد، اما درواقع نباید این‌گونه باشد. فقط توجه داشته باشید که این شرکت موردنظر قادر به ارائه خدمات در چارچوب بودجه موردنظر شما داشته باشد، توجه کنید که حتماً تیمی در اختیار داشته باشند که شما انتظار همکاری کردن با آن‌ها رادارید، میزان تجربه قبلی آن‌ها را بررسی کنید، مشتریان قبلی آن‌ها را بسنجید و . . . شاید گاهی اوقات تمام این‌ها به معنای آزمودن آن‌ها در یک یا دو پروژه پیش از وارد شدن به کارهای مهم و در ابعاد بزرگ باشد.

آژانس تبلیغاتی, تبلیغات, بازاریابی و تبلیغات, انواع تبلیغات, انواع بازاریابی, مشاوره تبلیغات, مشاوره بازاریابی, مشاوره برندینگ, مشاوره marketing, marketing consultant in iran, مشاوره فروش و تبلیغات, برترین مشاور تبلیغات