پیاده سازی الزامات GMP و GHP

پیاده سازی الزامات GMP و GHP توسط تیم مشاوران ایده برتر پاسارگاد:

فاز آماده سازی زیر ساخت های سازمان برای تولید مواد غذایی در مرحله شناخت وضعیت موجود شرایط ویژه در محیط كار سازمان ها و نیز توجه به برخی نكات بهداشتی توسط تیم مشاور در طی بازدید از بخش های مختلف سازمان و مصاحبه با مسئولین فرآیند های مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات مورد نیاز جهت استقرار الزامات HACCP طی گزارشی شناخت وضعیت موجود تهیه می گردد. گزارش فاز شناخت، همراه با پیاده سازی الزامات (GMP (Manufacturing practice Good و (GHP (Good Hygiene Practice و یا به عبارت دیگر پیاده سازی الزامات GMP و GHP به منظور و بهبود شرایط محیط و نحوة تولید و خطوط مربوطه در سازمان شروع خواهد گردید.

 

 

 

haccpاستقرار

در این مرحله از پیاده سازی مشاوران سیستم های کیفیت ایده برتر پاسارگاد چک لیست های GMP & GHP در اختیار مدیران میانی قرار می دهد تا شرایط محیط و نحوه تولید مورد نیاز جهت انطباق با الزامات HACCP همواره تحت کنترل باشد.   اصول GMP و GHP GMP و GHP چیزی نیست جز رعایت یك سری شرایط ویژه در محیط كار موسسات و نیز توجه به برخی نكات بهداشتی در جریان كار با مواد غذایی. در واقع اصول GMP و GHP عوامل كنترلی هستند كه بر كل عملیات تولید و كنترل كیفیت تمركز دارند نه بر یك فرایند خاص.مهمترین این موارد كه بیشتر به شرایط محیط كار،شرایط ماده غذایی و بهداشت آن توجه می كنند عبارتند از:

 

1- شرایط سالن های كار، وسائل و امكانات مورد استفاده در فرآوری.

 داشتن فضای مناسب کاری  جداسازی قسمت های تمیز وکثیف  شرایط مناسب کف، دیوارها، سقف  وضعیت تهویه، نور، خروج پساب و ضایعات  شرایط مناسب سرویس های بهداشتی

 

2- نوردهی و تهویه هوا. 3- شرایط محیط كار در ارتباط با مواد غذایی فاسد شدنی. 4- تامین آب سالم و بهداشتی.

 آبی که در مراحل مختلف فرآیند با مواد غذایی در تماس می باشد، باید از نظر پارامترهای میکروبی، شیمیایی و فیزیکی، مطابق با استانداردهای بهداشتی مربوطه باشد.  بر اساس یک برنامه مشخص مورد آزمایش قرار گیرد.  در صورت نیاز کلرینه شده و حد مجاز کلر کنترل گردد.  یخ مورد استفاده باید از آب قابل شرب و بهداشتی تهیه گردد.  نقشه لوله کشی آب باید وجود داشته وشیرهای آب شماره گذاری شده باشند.

 

 

 

haccp-flow-diagram

5- امكانات و سرویس های بهداشتی.

 باید تمام قسمت هایی که بطورمستقیم یا غیرمستقیم با فرآوری مواد غذایی سروکار دارند،بر اساس یک برنامۀ مشخص مورد شستشو و ضدعفونی قرار گیرند.  مواد مورد استفاده برای ضدعفونی کردن باید مجاز بوده و توسط مراجع مسئول تایید شده باشند.  انتخاب نوع ماده ضدعفونی کننده ومیزان مصرف آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

6- نظافت و شستشو.

 جمع آوری مواد زائد جامد  شستشو با آب تمیزو پر فشار  آغشته کردن سطوح به مواد پاک کننده  آبکشی  آغشته کردن سطوح به موادضدعفونی  آبکشی

 

 

7- دفع زباله و مواد زائد. 8- دفع فاضلاب. 9- دفع آفات و حشرات موذی.

 حشرات:  تمامی پنجره هایی که به بیرون باز می شود دارای توری های محافظ بوده و در داخل سالن فرآوری و سایر محل های مورد نیاز از دستگاه های حشره کش مجاز استفاده گردد.  حتی الامکان از پنجره هایی که باز نمی شوند، استفاده گردد.  حیوانات موذی  یکی از عوامل شیوع آلودگی مواد غذایی بوده و باید نسبت به دفع آنها اقدام لازم را به عمل آورد. شایع ترین حیوانات موذی عبارتند از: جوندگان شامل موش و حشرات شامل سوسک و پشه و مگس و ….  تأسیسات و ساختمان کارخانه باید بشکلی ساخته شده باشند که از ورود حشرات و پرندگان، جوندگان و دیگر موجودات مزاحم جلوگیری نمایند.

 

 

 

haccp

ولی با وجود این، طرح کنترلی ذیل برای حیوانات موذی توصیه می گردد.  جوندگان:  در مناطق مختلف اطراف ساختمان اقدام به طعمه گذاری و تله گذاری شده و همچنین تدابیری اتخاذ گردد که فاصله بین فضای سبز و دیوارهای ساختمان حداقل یک متر بوده تا این حیوانات نتوانند لانه گزینی نمایند. برای کنترل محل های طعمه گذاری یا تله گذاری، محل های فوق توسط فرد مسئول هرروز یکبار مورد بازبینی قرار گرفته و موارد زیر در فرم های مربوطه ثبت گردد:  لاشه جوندگان مرده  مدفوع جوندگان  طعمه های خورده شده  هرگونه شواهد دیگر  کلیۀ مواد مورد استفاده برعلیه حیوانات موذی باید مواد مجازبوده و توسط مراجع مسئول اجازۀ مصرف آن داده شده باشد.

 

10- بهداشت فردی كاركنان.

 کلیه پرسنل و کارگرانی که با فرآوری محصول سروکار دارند ،قبل از بکارگیری مورد معاینات پزشکی لازم قرارگرفته و دارای کارت بهداشتی دال بر سلامتی باشند.  کارکنانی که در ارتباط با فرآیند تولید می باشند دارای لباس کارتمیزو مناسب،کلاه مخصوص برای پوشاندن موها، دستکش و چکمه باشند.  استفاده از ساعت مچی، انگشتر و سایر زیورآلات در هنگام کار ممنوع می باشد.  تمامی پرسنل و کارگران قبل از شروع کار، بعد از توالت رفتن و هر وقت نیاز باشد دست های خود را با آب و صابون شسته و ضدعفونی نمایند.  فعالیت هایی مانند سیگارکشیدن، انداختن آب دهان، خوردن و آشامیدن و … در محل کارممنوع می باشد.  درصورتیکه مشخص گردد فردی دارای بیماری های مسری و یا جراحات جلدی می باشد، تا بهبودی کامل اجازه کار و فعالیت را ندارد.

 

11- شرایط انبارش و حمل و نقل مواد اولیه و محصول تولیدی.

  مشاوران سیستم های کیفیت ایده برتر پاسارگاد با تهیه چک لیست های GMP & GHP که به صورت کاملا حرفه ای و بر اساس تجربه تهیه شده است را در اختیار مدیران میانی قرار می دهد تا شرایط محیط و نحوه تولید مورد نیاز جهت انطباق با الزامات HACCP همواره تحت کنترل باشد.    

پیاده سازی الزامات gmp و ghp, پیاده سازی gmp, پیاده سازی ghp, پیاده سازی الزامات gmp, پیاده سازی الزامات ghp, مشاوره استقرار gmp, مشاوره استقرار ghp, مشاوره استقرار gmp و ghp, پیاده سازی haccp, استقرار haccp