تاثیر فردی تبلیغات

به نظر می رسد که موضوعات تبلیغات تجاری با رمز و رازها و تناقض های ظاهری خود باعث گیجی و سردرگمی می شود. همان گونه که یکی از بازاریابان (دردهه شوونیستی 1960) اضهار داشت: "مصرف کننده، یک فرد ابله نیست. او همسر شما است! "زنان ما، شوهران ما، فرزندان ما جملگی در زمره مصرف کنندگانند. مصرف کننده، یک فرد کند ذهن نیست.  مصرف کننده، من و شماییم.


سال ها پیش لرد لورـ هولم نظر خود را درباره معضل تبلیغ کنندگان چنین ابراز داشت:
"من می دانم که نیمی از تبلیغات تجاری من به هدر می رود ولی نمی دانم کدام نیمه آن! "پیشرفت های اخیر در زمینه تحقیقات بازار، تغییراتی را آغاز کرده است. ایده برتر پاسارگاد، مبتنی بر تجارب حاصل از ردیابی هفته به هفته تأثیرات صدها مبارزه تبلیغاتی ظرف یک دوره حدودا 3 ساله بدین نتایج دست یافته است؛


تقریبا همه به تبلیغات تجاری علاقه نشان می دهند. در ایران سالانه حدود 9\2 میلیارد دلار صرف تبلیغات می شود. یک مصرف کننده متعارف هر روز در معرض صدها تبلیغ تجاری قرار می گیرد. تا هنگام مرگ، طبق یک برآورد، حدود یک سال ونیم از عمر ما صرف دیدن تبلیغات تلویزیونی می شود. با این حال، تبلیغ تجاری هنوز نوعی رمز و راز محسوب می شود.

 

 

ما به عنوان مصرف کننده عموما بر این باوریم که تبلیغ بر شخص ما چندان تأثیری نمی گذارد. ولی به رغم آن، تبلیغ کنندگان به تبلیغات خود ادامه می دهند. بنابراین باید چیزی در حال عمل باشد ولی بر روی چه کسی، و به طور دقیق چگونه؟
 

گروه ایده برتر پاسارگاد در وهله اول مخاطب سازمان ها و شرکت هایی است که برای تبلیغ تجاری هزینه می کنند، یعنی افراد تاثیرگذاری که در سازمان ها و شرکت های متعدد برای محصولات و خدمات خود تبلیغ می کنند. مدیران بازاریابی، سرپرستان بازاریابی، مدیران محصول و مدیران تبلیغات.

با این حال، اطلاعات اعلام شده توسط گروه ایده برتر پاسارگاد توسط مصرف کنندگان علاقه مندی که مشتاق دانستن چگونگی عمل تبلیغ تجاری اند و مایلند بدانند که چرا تبلیغ کنندگان همچنان به تبلیغ ادامه می دهند نیز مورد بررسی واقع شده است. مطمئنا موجب شگفتی بسیاری از مصرف کنندگان خواهد شد که بدانند کسانی که برای تبلیغ هزینه می کنند، غالبا دانستن چیزی فراتر از آنچه خود مصرف کنندگان درباره چگونگی، چرایی و زمان و عمل تبلیغ آنان می دانند، ناکام می مانند.


در واقع برخی بنگاه های تبلیغاتی، یعنی سازندگان تبلیغ تجاری، درباره این قبیل چیزها، در مقایسه با آنچه که دوست دارند ما تصور کنیم، کمتر می دانند. تعداد تبلیغ های ناکام بیش از تعداد تبلیغ های کاملا موفق است. اکثر تبلیغ ها در بهترین حالت، تأثیر متوسطی دارند. آلک بن یکی از مقامات ارشد موسسات تبلیغاتی در ایالات متحده در کتاب خود تحت عنوان 27 مورد از رایج ترین اشتباهات در تبلیغ تجاری مدعی بود که: زدوبندهای فراوانی بین موسسات تبلیغاتی، ایستگاه ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی، مشاوران تبلیعات، روزنامه ها و مجلات و دیگران صورت می گیرد تا مدیریت شرکت ها را درباره اثربخشی تبلیغات، گمراه کند. تجربه بن نشان می دهد که موارد شکست تبلیغات بیش از موارد موفقیت آن هاست، زیرا معمولا تأثیرات آن ها به شکل عینی اندازه گیری نمی شوند.

 

 

 


واقعیت های تلخ حاکی از آن است که بسیاری از تبلیغ ها کاملا شکست می خورن. تا این اواخر، این ناکامی ها بخت آن را داشتند که پوشیده بمانند، زیرا اکثر مبارزات تبلیغاتی به شکل رسمی ردیابی نمی شدند.


برای حفظ مشتریان، بنگاه های تبلیغاتی باید اثربخشی تبلیغاتشان را به مخاطبین خود اطلاع دهند. بسیاری از بنگاه های تبلیغاتی، بیش از آن که به خلق تبلیغات واقعا اثربخش بپردازند، مساعی خود را صرف قبولاندن این موضوع به مشتریان می کنند که تبلیغ چه کارهای عمده ای می تواند برای آن ها انجام دهد. توانمندی ها و روش های برخی از موسسات تبلیغاتی، درست مانند درمان هایی که توسط ساحران قبایل صورت می گیرد، به لحاظ هاله ای از رمز و رازی که پیرامون تبلیغات را پوشانده است بیش از اندازه بزرگ به نظر می رسد.


ایده برتر پاسارگاد، ضمن شرح دقیق سازوکارهای زیرکانه تر تبلیغات، بر بسیاری از اسطوره ها و ادعا های اغراق آمیز خط بطلان می کشد. در عین حال، دقیقا نشان می دهد که تأثیرات زیرکانه تبلیغات چگونه می تواند عمل کنند وتأثیر آن بر موقعیت یا شکست این یا آن نام تجاری ممکن است تا چه اندازه باشد و به تبلیغ کنندگان نشان می دهد که چگونه از بودجه تبلیغات و از موسسات تبلیغاتی خود بهره بیشتری بگیرند.

مصرف کنندگان درمی یابند که چگونه تبلیغات بر انتخاب نام تجاری توسط آنان، تأثیر می گذارد، به ویژه هنگامی که این انتخاب برای مصرف کنندگان، شخصا اهمیتی نداشته باشد. درک سازوکارها و محدودیت های تبلیغات، به جای آنکه موجب افزایش نگرانی های افراد شود، احتمالا منجر به کاهش اضطراب هایی می شود که ممکن است آنان درباره عمده فروشی و یا دستکاری شدن ناهوشیارانه توسط تبلیغات، داشته باشند.


چرا درون نگری درباره ی تبلیغات و چگونگی تأثیر گذاری آن بر ما تا این حد دشوار است؟ زیرا ما به دنبال تأثیرات عمده می گردیم، دلیلش همین است! در بسیاری از موارد، ما در جستجوی توانایی یک تبلیغ در ترغیب کردن افرادیم. ما به دنبال تأثیر عمده ایم و نه تأثیرات ظریف تر و کوچک تر. بسیاری از تأثیرات تبلیغ، کم تر جایی در ترغیب دارند. این تأثیرات جزیی آشکار نیستند، ولی بیشتر مشخص کننده چگونگی عمل تبلیغ اند. برای درک تبلیغات باید این تأثیرات را درک و اندازه گیری کنیم.


ارزشیابی تبلیغات
تکرار تبلیغات
شکل یا تصویر تبلیغ
ترغیب تبلیغات
درگیری بالا تبلیغات
دو فراگرد ذهنی در تصمیم گیری تبلیغات
تأثیرتنظیم دستور کار تبلیغات
برتری یابندگی تبلیغات
طبقه محصول به عنوان یک اشارتگر تبلیغات
نقطه فروش تبلیغات
خرید سوپرمارکتی تبلیغات
اندازه گیری میزان برتری تبلیغات

 

تاثیر فردی تبلیغات, انواع تبلیغات, تاثیر تبلیغات بر فروش, تاثیر تبلیغات بر افکار عمومی, تاثیر تبلیغات بر میزان فروش, تاثیر تبلیغات بر فروش کالا, نقش تبلیغات در جذب مشتری, رابطه تبلیغات و فروش, تاثیر تبلیغات بر فروش محصولات, مشاور تبلیغات, تبلیغات و بازاریابی