ارتباط با مشتری با رعایت فواصل زمانی

ارتباط با مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری و نیز روابط انسان ها بر اساس فاصله به چهار دسته تقسیم می شود: صمیمانه، شخصی، اجتماعی، عمومی. بدین معنی که شما در ارتباط با یک مشتری همواره با توجه به میزان صمیمیت ارتباط می بایست فاصله مشخصی را با او حفظ کنید.


روابط انسان ها بر اساس فاصله به چهار دسته تقسیم می شود: صمیمانه، شخصی، اجتماعی، عمومی


فاصله دوستانه:

نزدیک ترین فاصله دو نفر مانند اعضای یک خانواده جهت رد و بدل شدن نجواهای محرمانه است. خوشایند اماکن عمومی و افراد غریبه با یکدیگر نیست. به هیچ عنوان با مشتریان خود در این فاصله قرار نگیرید.

 

فاصله شخصی:

فاصله ی مناسب جهت گفتگو با دوستان است . در اماکن عمومی پذیرفته است اما نه با افراد غریبه. برخی از فروشندگان سعی می کنند از این فاصله جهت ایجاد حس صمیمیت استفاده کنند در حالی که نمیدانند این فاصله، یک فاصله غیر مجاز برای ارتباط با مشتری است.

 

crmroom0001

 


فاصله اجتماعی:

مناسب ترین فاصله برای گفتگو های اجتماعی یا جلسات کاری است. در واقع با ورود به این فضا طبق یک قانون نانوشته درهای ارتباطی باز بین دو نفر باز می شود.

 


فاصله عمومی:

این فاصله بیشترین فاصله ای است که انسان ها در روابط خود حفظ می کنند. فاصله ای که با قرار گیری در آن نیاز دارید تا بلندتر صحبت کنید و از حرکات دست و صورت برای انتقال پیام خود کمک بیشتری بگیرید. هرگز سعی نکنید در یک مذاکره تجاری در این فاصله قرار بگیرید و از نشستن پشت میزهای کنفرانس بزرگ که میان شما و مخاطبتان چنین فاصله ای میندازد حذر کنید.