ارتباط با مشتری از طریق ارسال پیام کوتاه sms

 

رشد روز افزون استفاده افراد از تلفن همراه و امکانات آن باعث گردیده تا افراد در دسترس تر از آن چیزی باشند که شما فکر می کنید، این بدان معنی است که فاصله فرستنده پیامک با گیرنده آن تنها چند ثانیه بطول می انجامد. استفاده مؤثر از پیامک اکنون مبدل به مسئله قابل تأمل برای اکثر ما به ویژه مدیران بازاریابی و روابط عمومی شده است. دریافت کنندگان از تکراری بودن پیامک ها و همچنین دریافت آنها در زمان های نامناسب ناراضی هستند و ارسال کنندگان از کمبود مدل های مناسب جهت جذب مخاطبان در تنگنا قرار دارند.
این ابزار باید همراه با شناخت مخاطب و به عنوان یک خدمت مکمل بازاریابی، به کار گرفته شود. استفاده از این ابزار برای تبلیغ یک دستگاه جوشکاری چندان منطقی به نظر نمی‌رسد اما برای معرفی رستوران در یک محله خاص یا یک برنامه تئاتر یا اعلام تخفیفی ویژه، گزینه بسیار مناسبی است. از طرفی زمان و مدل ارسال این پیامک ها نیز حائز اهمیت می باشند. بسیار اتفاق افتاده که ما پیامک هایی دریافت نموده ایم که جذابیتی برای ما نداشته و فقط فرستنده پیام را با هزینه مواجه کرده و این تبلیغات برای او ارزش افزوده ای بدنبال نداشته است. به عنوان مثال ارسال پیامک تبلیغاتی یک آرایشگاه مردانه به صورت انبوه و دریافت 90 درصدی این پیامک بروی تلفن همراه بانوان، و یا ارسال پیامک تبلیغاتی یک رستوران در شهر بوشهر برای دارندگان تلفن همراه استان گیلان. تبلیغات از طریق پیامک صرفاً انتخاب یک متن تبلیغاتی و ارسال آن به صورت انبوه برای دارندگان تلفن همراه نمی باشد، چراکه این امر علاوه بر اینکه ارزش افزوده ای را بدنبال ندارد، باعث تحمیل هزینه نیز می گردد. از سوی دیگر دریافت بیش از حد این گونه پیام های تبلیغاتی موجبات حذف پیام های تبلیغاتی قبل از مشاهده آن را برای مخاطبان بدنبال خواهد داشت.
پیامک به عنوان یک رسانه می تواند ایفای نقش کند، چرا که رسانه به معنای عام به روش و یا راهی جهت اعلام و ابراز موضوعی اطلاق می گردد. نقشی که روزنامه و تلویزیون و یا حتی لباس شما می تواند ایفا کند. پیامك (از طریق خطوط ویژه) تنها راه ارتباطی موجود است كه با توجه به زیر ساخت ها و امكانات آن، امكان ارتباط با طیف عظیمی از مخاطبین را در ظرف چند ثانیه فراهم کرده و همچنین می تواند برای هر مخاطب به صورت اختصاصی و متناسب با نیاز وی بر اساس تعاریف، تغییر و سپس ارسال شود، امری كه در هیچ رسانه ی دیگری مقدور و ممكن نیست.
سرعت رشد استفاده از این فن آوری چشم گیر بود، بطوریکه در سال 85 تنها با گذشت 4 سال از ارائه این سرویس حدود 8 میلیارد پیامک ارسال شد (به صورت میانگین روزی 20میلیون پیامک) که در نوع خود قابل توجه بود. اضافه شدن خطوط اینترنتی جهت ارسال و دریافت پیامک سهم عمده ای در رشد استفاده از پیامک داشت.
درحال حاضر هیچ فعالیتی بدون بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از خدمات ارتباطی بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری نخواهد داشت. تبلیغات الکترونیکی مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین و بارزترین تفاوت بین دنیای امروز و دنیای دیروز است. دراین راستا تبلیغات از طریق پیام کوتاه قادر است در کلیه زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغاتی با روش مدرن، کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزینه و اثربخش وظایف مختلف خود را انجام دهد، اما توجه به این نکته که با چه روشی به این مهم دست یابیم بسیار مهم است.
در ایران امروزه اكثر مدیران، پیام کوتاه را به عنوان تکنولوژی نوینی برای ارایه سرویس بهتر به مشتریان به‌کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. در نتیجه این تفکر، ارایه خدمات متنوع به مشتریان به سهولت میسر شده و شرکت ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با مشتریان بالفعل و بالقوه خود به راحتی ارتباط برقرار نمایند. در این راستا برخی از شرکت‌های خصوصی و نیز شرکت مخابرات ایران، پیام‌هایی را با مضامینی مانند: تبریک جشن ها، تسلیت بعضی از مناسبت‌ها، تبلیغ برای محصولات یا خدماتی خاص و … از طریق پیام کوتاه روی تلفن همراه شهروندان ارسال می‌کنند. پیام‌هایی که ویژگی اصلی آنها، ناخواسته بودن آنهاست و از مشترکان تلفن همراه برای ارسال آنها اجازه گرفته نمی‌شود و در سطح وسیع نیز منتشر می‌شوند.
ایجاد ایستگاه‌های اینترنتی که امکان ارسال SMS را به صورت انبوه فراهم می‌کنند، باعث شده برخی از شرکت‌ها برای تبلیغ فرآورده های خود، به سراغ این روش بروند، اما آنچه که مسلم است خدمات تبلیغاتی به وسیله ارسال انبوه پیامک هزینه بر است و معمولاً تاثیر مثبتی بر روند فروش شما نخواهند داشت. مگر در مواردی خاص و برنامه ریزی شده، این ارسال ها می توانند مفید باشند. اما توجه به این نکته که ارسال متن مورد نظر شما به شماره های ناشناس و افرادی که فعالیت شما برای آنها جذابیتی ندارد، نه تنها موثر نیست بلکه مایه نارضایتی ایشان نیز می شود.
تمامی ما با سیل کثری از پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی مواجه بوده ایم. بیشتر این موارد اساساً در حوزه تمایلات و نیز حیطه کاری ما جایی نداشته و چه بسا به علت تعدد این پیامک ها بسیاری از آنها را نیز بدون مطالعه حذف کرده ایم. گاهی اوقات این پیامک ها را در مکان ها و زمان های غیر متعارف دریافت نموده ایم و اثرات و تبعات منفی را نیز برای ما در بر داشته اند.
توجه به این نکته که جامعه امروزی، در حال مبدل شدن به یک جامعه ارتباط زده است شما را در انتخاب مسیر درست در رسیدن به اهدافتان یاری می کند. شما می بایست به دنبال شیوه های نوین به کارگیری از ارسال پیامک باشید تا بتوانید توجه مخاطبین را به خودتان جلب نمایید. به صورت یک قانون کلی قبل از ارسال هر گونه پیامک ابتدا خودتان را در جایگاه دریافت کننده آن قرار دهید. شما خودتان از صبح تا پاسی از شب چند پیامک تبلیغاتی دریافت می کنید؟ تا بحال به کدامیک از آنها واکنش مثبت نشان داده اید؟ از هر ۱۰۰۰ پیامکی که در یک دوره دریافت می کنید، کدامیک منجز به خرید کردن شما می شوند؟ تا کنون کدام یک از پیامک های تبلیغاتی را برای دیگران ارسال نموده اید یا آن را به دیگران پیشنهاد داده اید؟ چه تعداد از پیام های تبلیغاتی را بدون مطالعه حذف کرده اید؟ و…
ارسال بدون برنامه انبوه پیامک نه تنها بی فایده، پر هزینه و آزارهنده می باشد، بلکه بر تعداد مصرف کنندگان ناراضی شما نیز می افزاید. جهت دستیابی به گستره بیشتر بازار، بایستی تبلیغات و اطلاع رسانی بوسیله ارسال پیامک کارآمدتر شود. پیامک ها باید کاملاً هوشمندانه طراحی شوند تا ارتباطی دو سویه بین شما و مخاطبتان پدید آورند. لذا پیامکی موثر است که پیامی مناسب را در زمان مناسب به مخاطبانی مناسب برساند. اگر پیامک یکی از سه مشخصه گفته شده را نداشته باشد، موثر نخواهد بود و هزینه تبلیغات کننده به هدر می‌رود. به عنوان مثال شما پیام تبلیغاتی خو را توسط پیامک در زمان مناسب از طول روز با متنی کاملاً جذاب به گروهی ارسال می کنید که گروه هدف شما نمی باشند، لذا عملاً کل این چرخه کارایی نداشته است و شما فقط زمان را از دست داده اید تا رقبا بهتر تبلیغ نمایند و سهم شما را کاهش دهند.
دستیابی به پیامک های هوشمند تنها با استفاده از برنامه ریزی و دانش تحقق میابد. در تبلیغات از طریق SMS دست شما بسیار باز خواهد بود تا حرکتهای نویی را در جهت معرفی خود انجام دهید. این صنعت تبلیغاتی نوین که گستره آن اگر نتوانیم بگوییم تمام افراد جامعه، 90% افراد جامعه می باشد می تواند طبق سلیقه ها و بر اساس سن های مختلف مخاطبین باهزینه هایی کمتر از سایر تبلیغات طراحی شود.
ارسال پیامک تبلیغاتی در راستای ارتباط با مشتری باید دارای نوآوری و هدف باشد تا برای دریافت کننده آن جذابیت داشته باشد. برخی از این موارد در خلق پیام کوتاه جذاب و کارآمد عبارتند از: ذکر نام فرد در ابتدای پیام، استفاده از جملات کوتاه و جذاب، متن پیام ساده و بی ابهام، ارسال پیامک فقط به گروه تعیین شده و … .
در صورت ارسال پیام های تبریکاتی آنها می تواند پیام هایی نظیر تبریک سالگرد ازدواج، تبریک سالروز تولد فرزندان و … باشد. ارسال پیامک در زمان مناسب متناسب با حیطه فعالیت شما به عنوان مثال آژانس های مسافرتی با استفاده از ارسال پیامک می توانند، طبق علاقمندی مشتریان خود را از پیشنهاد های ویژه و جدید مطلع نمایند. همچنین با پرسش یک سوال (به عنوان مثال شما تمایل به سفر به کدام کشور را دارید؟ 1. ترکیه 2. تایلند و …) دریافت پاسخ آن علاقمندی های مشتریان خود را یافته و در فرصت مناسب تورها و خدمات مرتبط را به آنها ارائه نمایند.